Jubileumsballet 2024!
Arrangementet er en del av byjubileumsprogrammet og er åpent for alle.
Påmeldingen åpner 16. september kl. 10:00. Pris kr: 525,-
Lørdag 26. oktober inviterer Oslo Byes Vel til ball i rokokkopaléet fra tidlig 1700-tall!
Lær å danse danser i ekte 16- og 1700-talls stil mens fire profesjonelle barokkmusikere spiller tidens musikk. Her kan du bli kjent med dans og musikk fra 16- og 1700-tallet i et hus som opprinnelig ble bygget like etter at byen brant i 1624 og Christian IV bestemte at «her skal byen ligge!»
Dansekurset er tilpasset nybegynnernivå og ledes av dansemester Elizabeth Svarstad.
17:00-18:30: Dansekurs
18:30-19:30: Enkel servering
19:30-23:00: Ball med levende barokkmusikk og danseledelse av Elizabeth Svarstad
Vi oppfordrer deg til å kle deg i drakter fra tiden! (Veiledning blir lagt ut her når påmeldingen åpner)
Vi har plass til 80 personer og det er førstemann til mølla-prinsippet som gjelder. Påmeldingen åpner 16. september kl. 10:00 og lenke til billettsalg legges ut på denne siden.
Hjertelig velkommen! 💃🏻
Salong
Fransk musikksalong à la 1720
Linderud gård, Oslo, 1. september 2024 kl. 15.00
Ensemble C4 og Elizabeth Svarstad
Fransk musikksalong med 1700-tallets dans, musikk, sang og dannelse.
Heftig snusbruk, høy vifteføring og stemningen i taket – dette vil du ikke gå glipp av!
Ensemble C4 ønsker velkommen til en leken forestilling med fransk barokkmusikk, barokkdans og etikette, samt fortellingen om Pyramus og Thisbe - en klassisk tragedie som bl.a. inspirerte Shakespeares Romeo og Julie.
Elizabeth Svarstad er danser og historiker, og i Salong tar hun oss med til 1700-tallets fornøyelige selskapeligheter. Et stjernelag av musikere spiller og synger betagende og medrivende låter. Bli med på en festlig tidsreise!
Medvirkende:
Elizabeth Svarstad, salongvertinne og barokkdans
Daniel Sæther, kontratenor, barokkdans
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte
Ingrid Økland, barokkfiolin
André Lislevand, gambe
Jadran Duncumb, lutt
Idé, konsept, tekst og koreografi: Elizabeth Svarstad
Turneen er støttet av Norsk kulturfond og Furestiftelsen
Salong
Fransk musikksalong à la 1720
Kulturhuset Banken, Lillehammer, 30. august 2024 kl. 19.00
Ensemble C4 og Elizabeth Svarstad
Fransk musikksalong med 1700-tallets dans, musikk, sang og dannelse.
Heftig snusbruk, høy vifteføring og stemningen i taket – dette vil du ikke gå glipp av!
Ensemble C4 ønsker velkommen til en leken forestilling med fransk barokkmusikk, barokkdans og etikette, samt fortellingen om Pyramus og Thisbe - en klassisk tragedie som bl.a. inspirerte Shakespeares Romeo og Julie.
Elizabeth Svarstad er danser og historiker, og i Salong tar hun oss med til 1700-tallets fornøyelige selskapeligheter. Et stjernelag av musikere spiller og synger betagende og medrivende låter. Bli med på en festlig tidsreise!
Medvirkende:
Elizabeth Svarstad, salongvertinne og barokkdans
Daniel Sæther, kontratenor, barokkdans
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte
Ingrid Økland, barokkfiolin
André Lislevand, gambe
Jadran Duncumb, lutt
Idé, konsept, tekst og koreografi: Elizabeth Svarstad
Turneen er støttet av Norsk kulturfond og Furestiftelsen
Salong
Fransk musikksalong à la 1720
Tønsberg, 30. august 2024 kl. 18.30
Ensemble C4 og Elizabeth Svarstad
Fransk musikksalong med 1700-tallets dans, musikk, sang og dannelse.
Heftig snusbruk, høy vifteføring og stemningen i taket – dette vil du ikke gå glipp av!
Ensemble C4 ønsker velkommen til en leken forestilling med fransk barokkmusikk, barokkdans og etikette, samt fortellingen om Pyramus og Thisbe - en klassisk tragedie som bl.a. inspirerte Shakespeares Romeo og Julie.
Elizabeth Svarstad er danser og historiker, og i Salong tar hun oss med til 1700-tallets fornøyelige selskapeligheter. Et stjernelag av musikere spiller og synger betagende og medrivende låter. Bli med på en festlig tidsreise!
Medvirkende:
Elizabeth Svarstad, salongvertinne og barokkdans
Daniel Sæther, kontratenor, barokkdans
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte
Ingrid Økland, barokkfiolin
André Lislevand, gambe
Jadran Duncumb, lutt
Idé, konsept, tekst og koreografi: Elizabeth Svarstad
Turneen er støttet av Norsk kulturfond og Furestiftelsen
Salong
Fransk musikksalong à la 1720
Festiviteten Larvik torsdag 29. august 2024 kl. 19.00
Ensemble C4 og Elizabeth Svarstad
Fransk musikksalong med 1700-tallets dans, musikk, sang og dannelse.
Heftig snusbruk, høy vifteføring og stemningen i taket – dette vil du ikke gå glipp av!
Ensemble C4 ønsker velkommen til en leken forestilling med fransk barokkmusikk, barokkdans og etikette, samt fortellingen om Pyramus og Thisbe - en klassisk tragedie som bl.a. inspirerte Shakespeares Romeo og Julie.
Elizabeth Svarstad er danser og historiker, og i Salong tar hun oss med til 1700-tallets fornøyelige selskapeligheter. Et stjernelag av musikere spiller og synger betagende og medrivende låter. Bli med på en festlig tidsreise!
Medvirkende:
Elizabeth Svarstad, salongvertinne og barokkdans
Daniel Sæther, kontratenor, barokkdans
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte
Ingrid Økland, barokkfiolin
André Lislevand, gambe
Jadran Duncumb, lutt
Idé, konsept, tekst og koreografi: Elizabeth Svarstad
Turneen er støttet av Norsk kulturfond og Furestiftelsen
Salong
Fransk musikksalong à la 1720
Tvedestrand rådhus onsdag 28. august 2024 kl. 19.00
Ensemble C4 og Elizabeth Svarstad
Fransk musikksalong med 1700-tallets dans, musikk, sang og dannelse.
Heftig snusbruk, høy vifteføring og stemningen i taket – dette vil du ikke gå glipp av!
Ensemble C4 ønsker velkommen til en leken forestilling med fransk barokkmusikk, barokkdans og etikette, samt fortellingen om Pyramus og Thisbe - en klassisk tragedie som bl.a. inspirerte Shakespeares Romeo og Julie.
Elizabeth Svarstad er danser og historiker, og i Salong tar hun oss med til 1700-tallets fornøyelige selskapeligheter. Et stjernelag av musikere spiller og synger betagende og medrivende låter. Bli med på en festlig tidsreise!
Medvirkende:
Elizabeth Svarstad, salongvertinne og barokkdans
Daniel Sæther, kontratenor, barokkdans
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte
Ingrid Økland, barokkfiolin
André Lislevand, gambe
Jadran Duncumb, lutt
Idé, konsept, tekst og koreografi: Elizabeth Svarstad
Turneen er støttet av Norsk kulturfond og Furestiftelsen
Salong
Fransk musikksalong à la 1720
Oslo ladegård torsdag 16. november kl. 18.00
Ensemble C4
Musikk av bl.a. Couperin, Forqueray, Clerambeault
Idé, konsept, regi, tekst og koreografi: Elizabeth Svarstad
Regi: Amund Sigurdssønn Karlsen
Kostyme og scenografi: Tone Aminda Gøytil Lund
Elizabeth Svarstad, dans
Daniel Sæther, kontratenor
Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyte
Ingrid Økland, barokkfiolin
André Lislevand, viola da gamba
Jadran Duncumb, gitar og teorbe
Foto: David Dawson
Ensemble C4 er et av Norges mest aktive barokkensembler med minst 12 konserter årlig. Ensemblet behersker et stort repertoar med musikk fra perioden ca 1575–1800.
The Fairy Queen
Norges musikkhøgskole, Lindemansalen
Lørdag 7. oktober kl. 18.00 og søndag 8. oktober kl. 16.00
Henry Purcell (1659–1695): The Fairy Queen
Libretto basert på En midtsommernattsdrøm av William Shakespeare (1564–1616)
Regi: Ståle Ytterli
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Kostymedesign: Tone Aminda Gøytil Lund
Musikalsk ledelse: Knut Johannessen
Konsertmester: Anton Steck
Prosjektledelse: Marianne Beate Kielland og Ann-Helen Moen
Sangstudenter fra bachelor og master utøvende, bachelor i musikkpedagogikk og dirigering
Norges musikkhøgskoles kammerkor
Foto: Marte Fillan
The Fairy Queen
Norges musikkhøgskole, Lindemansalen
Lørdag 7. oktober kl. 18.00 og søndag 8. oktober kl. 16.00
Henry Purcell (1659–1695): The Fairy Queen
Libretto basert på En midtsommernattsdrøm av William Shakespeare (1564–1616)
Regi: Ståle Ytterli
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Kostymedesign: Tone Aminda Gøytil Lund
Musikalsk ledelse: Knut Johannessen
Konsertmester: Anton Steck
Prosjektledelse: Marianne Beate Kielland og Ann-Helen Moen
Sangstudenter fra bachelor og master utøvende, bachelor i musikkpedagogikk og dirigering
Norges musikkhøgskoles kammerkor
Foto: Marte Fillan
Den drukne poet
The drunken poet/The Fairy Queen
The Drunken Poet fra Henry Purcells The Fairy Queen – en opera med libretto fra Shakespeares En midtsommernattsdrøm
Regi: Ståle Ytterli
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Kostyme: Tone Aminda Gøytil Lund
Markus Djuve (Drunken poet)
Ava Line Shokooh (First fairy)
Hannah Hunslund (Second fairy)
Harald Ramm Haugland (cembalo)
Korister: Inga Lohne-Otterstad, Sigrid Gunnarsjaa, Mari Aschehoug, Greta Andersberg, Tea Ban, Barbro Mjelde Solberg, Magnus Løvlid, Sverre Saugstad, Andreas Jansson, Vetle Granaas, Emil Haakenstad
Foto: Marte Fillan/NMH
La Belle Dance
La Belle Dance er en forestilling med barokkdans og -musikk. Med lutt, barokkgitar, fløyter, kastanjetter, dansekostyme i knitrende silketaft, viftens språk, krone, røde dansematter og kongelige draperier skaper vi barokkball i gymsalen. Og kanskje kommer kongen?
Elevene plasseres i et amfi av matter, benker og stoler på tre kanter rundt dansegulvet. En danser og to musikere bruker hele gulvet, og mellom stykkene har vi dialog og elevmedvirkning med fuglekvitter. Finalen er en kontradans, som en gruppe elever har øvd inn på forhånd og fremfører til stor jubel fra medelevene.
Elizabeth Svarstad, dans
Vegard Lund, teorbe og barokkgitar
Sigrid Egtvedt, traversfløyte
Forestillingen La Belle Dance handler om å gå på ball i Frankrike for 300 år siden. Hva slags musikk var det? Hvordan danset de? Hva hadde de på seg, og hvordan oppførte de seg? Du får høre en teorbe med 18 strenger, en barokkgitar, en trefløyte, og du får se en danser i fin kjole og lære om viftens hemmelige språk. Og kanskje kommer kongen?
Idé/opplegg: Utøverne i samarbeid med produsent Scott Rogers
Scenisk instruksjon: Anethe Alfsvåg
Rekonstruksjon av historisk koreografi: Elizabeth Svarstad
Produsent: Scott Rogers, Buskerud fylkeskommune og Rikskonsertene
“Oslo trifft Berlin”
Music by Telemann, Bloch, Grieg, Svendsen.
Sigyn Fossnes, Frauke Huhs, Alexander Ramm, Christian Raudszus and Georg Kallweit.
Das Jugendkammerorchester Prenzlauer Berg, Berliner Musikschule and Juniorensemblet Barratt Due, Oslo
Choreography: Elizabeth Svarstad
“Oslo trifft Berlin”
Music by Telemann, Bloch, Grieg, Svendsen.
Sigyn Fossnes, Frauke Huhs, Alexander Ramm, Christian Raudszus and Georg Kallweit.
Das Jugendkammerorchester Prenzlauer Berg, Berliner Musikschule and Juniorensemblet Barratt Due, Oslo
Choreography: Elizabeth Svarstad
La Belle Dance
Elizabeth Svarstad, dans (Oslo)
Vegard Lund, teorbe og barokkgitar (Ski)
Sigrid Egtvedt, traversfløyte (Älvängen, Västre Götaland, Sverige)
Forestillingen La Belle Dance handler om å gå på ball i Frankrike for 300 år siden. Hva slags musikk var det? Hvordan danset de? Hva hadde de på seg, og hvordan oppførte de seg? Du får høre en teorbe med 18 strenger, en barokkgitar, en trefløyte, og du får se en danser i fin kjole og lære om viftens hemmelige språk. Og kanskje kommer kongen?
Idé/opplegg: Utøverne i samarbeid med produsent Scott Rogers
Scenisk instruksjon: Anethe Alfsvåg
Rekonstruksjon av historisk koreografi: Elizabeth Svarstad
Produsent: Scott Rogers, Buskerud fylkeskommune og Rikskonsertene
La Belle Dance
La Belle Dance er en forestilling med barokkdans og -musikk. Med lutt, barokkgitar, fløyter, kastanjetter, dansekostyme i knitrende silketaft, viftens språk, krone, røde dansematter og kongelige draperier skaper vi barokkball i gymsalen. Og kanskje kommer kongen?
Elevene plasseres i et amfi av matter, benker og stoler på tre kanter rundt dansegulvet. En danser og to musikere bruker hele gulvet, og mellom stykkene har vi dialog og elevmedvirkning med fuglekvitter. Finalen er en kontradans, som en gruppe elever har øvd inn på forhånd og fremfører til stor jubel fra medelevene.
Elizabeth Svarstad, dans
Vegard Lund, teorbe og barokkgitar
Sigrid Egtvedt, traversfløyte
Forestillingen La Belle Dance handler om å gå på ball i Frankrike for 300 år siden. Hva slags musikk var det? Hvordan danset de? Hva hadde de på seg, og hvordan oppførte de seg? Du får høre en teorbe med 18 strenger, en barokkgitar, en trefløyte, og du får se en danser i fin kjole og lære om viftens hemmelige språk. Og kanskje kommer kongen?
Idé/opplegg: Utøverne i samarbeid med produsent Scott Rogers
Scenisk instruksjon: Anethe Alfsvåg
Rekonstruksjon av historisk koreografi: Elizabeth Svarstad
Produsent: Scott Rogers, Buskerud fylkeskommune og Rikskonsertene
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Move to the Music, Aria Borealis Lunch Talks
Dr. Elizabeth Svarstad is Norway's foremost specialist in Baroque and early dance. From a perspective as artist, choreographer, movement director, researcher and lecturer, she will talk about historical sources for dance and how knowledge in dance and bodily practices of the eighteenth century may inform the interpretation of musical practices of the time.
Stormen Library / Boksamlinga 2.etg.
The event is part of the Lunch Talk series at the Aria Borealis Bodø Festival 2022. The Lunch Talk series include Stefan Herheim, Emma Kirkby DBE, and Lars Ulrik Mortensen.
Love-dans
Dance Elizabeth Svarstad
Harpsichord Gunnhild Tønder
Choreography Anne Grete Eriksen
Costume design Anne Solli
Costume Magne Kristiansen
Costume adjustments Kine Økland
Shoes Eva Solberg
Produced by Elizabeth Svarstad Dans
Supported by Oslo kommune and
Thanks to Anne Marie Tronslin, The Faculty of Law Library, University of Oslo, Birgit Kydle, Riksrevisjonen/Office of the auditor general of Norway, Liv Indregård, Oslo Tinghus/Oslo District Court, Borgarting Lagmannsrett, Torill Johme, Advokatfirmaet Selmer for donating books of Norwegian Laws.
World premiere at Bogstad Manor, Høyloftet, August 30, 2013
Commissioned work for the Nordic and international conference The Eighteenth Century in Practice, by Norwegian Society for Eighteenth-Century Studies.
Operetteaften
Operahøgskolens masterstudenter inviterer til en sprudlende operetteaften!
Kunsthøgskolen i Oslo, scene 6
Torsdag 7. april kl. 18.00
Fredag 8. april kl. 18.00
Musikalsk leder og klaver: Luca de Marchi
Regi: Victoria Bomann Larsen
Koreograf: Elizabeth Svarstad
Operetteaften
Operahøgskolens masterstudenter inviterer til en sprudlende operetteaften!
Kunsthøgskolen i Oslo, scene 6
Torsdag 7. april kl. 18.00
Fredag 8. april kl. 18.00
Musikalsk leder og klaver: Luca de Marchi
Regi: Victoria Bomann Larsen
Koreograf: Elizabeth Svarstad
Afterlife
Afterlife is an alternative history, a site for speculation and ambiguous interpretations of a renaissance that never really happened. The work flirts with the idea of the death of classical ballet while leaning into a subtle irrationality and dark humor.
Afterlife revisits the origins of the ballet at the Renaissance. A time when the genre was mostly made out of folk dances for white aristocracies, and where a history of violence and exclusion began to take course. By playing with counterfactual fantasies and “what if” questions, Afterlife breaks into, and re-imagines the foundations of the classical ballet and its possible other futures.
Three performers explore reconstructions and the absurd symbolic gestures of original dances from the late renaissance. They seek to alter oppressive narratives, they look for common grounds and aim to infiltrate a history that never belonged to them.
Louis Schou-Hansen is a dancer and choreographer and this is their first performance at Black Box teater. Karoline Bakken Lund is a transdisciplinary artist who works with sculpture, scenography and costumes.
Mimosa
Address: Christian Krohgs gate 2
Project direction: Louis Schou-Hansen.
Costume and sculptures: Karoline Bakken Lund.
Co-making performers: Amie Mbye, Georgiana Dobre, Elise Nohr Nystad.
Music: Petra Skibsted / Peachlyfe.
Artistic advisor: Sebastian De Line.
Reconstruction of renaissance dances: Elizabeth Svarstad.
Conversations with performers: Maritea Dæhlin.
Photos: Julie Hrnčířová.
Duration: approx. 1 hour
13 March, Directly after the performance:
Aftertalk with Louis Schou-Hansen and Karoline Bakken Lund
Partyløvens guide til selskapslivet – The eighteenth century edition
Lecture
Bogstad gård/Bogstad gårds venneforening
Elizabeth Svarstad, text and dance
Per Christian Ellefsen, consultant
Photo: David Dawson
Farvann
Queendom & Numa Edema “FARVANN”
- Mellom det vi kommer fra og det vi er
FARVANN er en forestilling av og med Queendom og Numa Edema om rommet mellom - mellom svart og hvitt, norsk og afrikansk, og mellom det vi kommer fra og det vi er. Med bakgrunn fra Nigeria, Uganda og Norge har Asta Busingye Lydersen, Monica Ifejilika og Numa Edema Norderhaug både fargerike og dramatiske familiehistorier som strekker seg over generasjoner, kontinenter og verdenshav. I periferien og i sentrum av minnene finner de sine fedre.
Men hva var det egentlig som skjedde? Hva hvis det de husker ikke er slik det var? Asta, Numa og Monica dykker ned i minnene, de lykkelige og de vanskelige, og oppdager hendelsene, menneskene og stedene som har formet dem. I prosessen sprenger de vedtatte sannheter, og oppdager nye. Forestillingen er basert på biografisk materiale og integrerer scenetekst, video og musikk. Sammen utfordrer utøverne egen identitet, tilhørigheten til det norske samfunnet og sine egne kunstneriske grenser.
FARVANN er produsert av Queendom og SPKRBOX i samarbeid med Nationaltheatret. Dramaturg Oda Radoor har bidratt i skriveprosessen, og forestillingen er regissert av Mari Kjeldstadli.
Musiker: Ibou Cissokho
Regiassistent: Rania Broud
Scenograf og Lysdesigner: Agnethe Tellefsen
Koreografi barokkdans: Elizabeth Svarstad
Videodesigner: Tone Myskja
Produksjonsleder: Rebecca Røsand
Støttet av: Kulturrådet, Fond for utøvende kunstnere, Fond for lyd og bilde, Komponistfondet, Fritt Ord, Bergesenstiftelsen, Stiftelsen Scheibler, Dramatikkens Hus, Skuespillersenteret, SPKRBOX.
Partyløvens guide til juleselsapet – The eighteenth century edition
Barokke onsdager på Oslo ladegård
Elizabeth Svarstad, baroque dance and text
Gunnhild Tønder, harpsichord
Jesenka Balic Zunic and Maren Elle, baroque violin
Henrikke G. Rynning, baroque cello and viola da gamba
Per Christian Ellefsen, consultant
Photo: David Dawson
Supported by Kulturrådet, Fond for utøvende kunstnere and MOTO.